vajinismus

Vajinismus Nedir?

Vajinismus; günümüzde tüm dünyada kadınların sıklıkla yaşadığı bir tür cinsel fonksiyon bozukluğudur. Halk arasında cinsel ilişkiye girememe, ağrılı cinsel ilişki şeklinde de tanımlanan vajinismus problemi; pelvik kaslarının cinsel birleşme sırasında istemsiz bir şekilde kasılması ve bunun sonucunda cinsel ilişkiye izin vermemesi olarak da açıklanabilmektedir.

Günümüzde gerek kadın gerekse de erkekler birçok cinsel fonksiyon bozukluğu yaşayabilmektedir. Bu cinsel fonksiyon bozukluklarına neden olan faktörler fizyolojik ya da doğumsal olabilmesinin yanı sıra pek çoğu psikolojiktir. Vajinismus problemi de daha çok psikolojik tabanlı bir cinsel fonksiyon bozukluğudur ve mutlaka tedavi edilmelidir.

Vajinismus problemi yaşayan kadınlar cinsel birleşme sırasında ani ve istem dışı kasılarak cinsel ilişkinin gerçekleşmesine engel olmaktadır. Bu noktada ikili ilişkilerin olumsuz etkilenmesinin yanı sıra aynı zamanda birtakım psikolojik ve sosyolojik problemler de açığa çıkabilmektedir.

Vajinismus Kimlerde Görülür?

Vajinismus problemi daha çok sosyo-ekonomik açıdan düşük olan ya da inanç sistemlerinin insanlar üzerinde yoğun baskı oluşturduğu kapalı toplumlarda görülmektedir. Türkiye de söz konusu toplumlardan biridir ve vajinismus görülme oranı oldukça yüksektir.

Sosyolojik değerlendirmenin yanı sıra vajinismus probleminin aşağıdaki profillerde de görülme oranı azımsanmayacak ölçüdedir;

• İnanç sistemi baskısı ile yetişen kadınlar
  • Aşırı hijyen kuralları ile yetişen kadınlar
  • Psikolojik ve fiziksel şiddete maruz kalmış kadınlar
  • Cinsel tacize maruz kalmış kadınlar
  • Tecavüz gibi travmatik olaylara maruz kalmış kadınlar
  • Erkek hegemonyası altında yetişen kadınlar
  • Cinsel ilişkinin ayıp, günah ve kötü bir şey olduğu bilgisi ile yetişen kadınlar
  • Genital sistemlerinde doğumsal bir problem olan kadınlar

Vajinismus problemi yaşayan kadınlar için bu problem bir utanç kaynağı olarak algılanmakla birlikte en yakın çevreleri ile dahi paylaşamadıkları bir sır olarak kalmaktadır. Bu nedenle doktora başvurmayan ya da doktora başvurmayı sürekli erteleyen pek çok kadın bulunmaktadır. Ne var ki; vajinismus problemi kısa sürede tedavi edilebilen bir cinsel fonksiyon bozukluğudur. Ertelendiği sürece ise tedavi süreci uzamaktadır.

Vajinismus Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Vajinismus probleminin tedavi edilmediği ya da tedavisinin ertelendiği durumlarda sürecin uzamasının yanı sıra problemi yaşayan kadınların hayatında pek çok farklı problem de yaşanmaktadır. Bu problemleri ise şu şekilde sıralanabilmektedir;

• Partner ile iletişim problemleri
  • İkili ilişkilerde güvensizlik, kıskançlık ve mutsuzluk problemleri
  • Toplum içerisinde özgüven problemleri
  • Hamilelik için büyük engel teşkil etmesi
  • Jinekolojik muayene olunamaması
  • Vajinismus problemi yaşayan kadınların uzun süreli partnerlerinde de cinsel fonksiyon bozukluklarının açığa çıkması
  • Uzun süren kasık ağrılarının yanı sıra bazı kişilerde bulantı ve kusma gibi fiziksel etkiler oluşması

Vajinismus probleminin kader olmadığı, oldukça konforlu bir şekilde tedavi edilebilir bir süreç olduğu unutulmamalıdır. Yaşam içerisinde açığa çıkan herhangi bir umutsuzluk ve kırgınlığın uzun süre atlatılamayacak boyutlara taşınabilmektedir. Bu nedenle vajinismus problemi yaşayan kadınların mutlaka ertelemeden bir uzmana başvurması önerilmektedir.

Vajinismus Tedavisinde Erkeğin Rolü

Vajinismus bilimsel olarak kadının yaşadığı bir problem olarak karşımıza çıksa da yaşanılan süreçte erkek de etkilenmektedir. Bu nedenle vajinismus problemi yaşayan kadınların uzun süreli partnerleri de sorumluluğu kabul etmeli ve tedavi sürecinde kadına destek olması gerekmektedir. Peki bu süreçte erkeğin üstlenmesi gereken noktalar nelerdir;

• Tedaviye başlanması için kadının ihtiyacı olan güveni sağlamak
  • Tedavi sürecinde kadına eşlik etmek hatta uzmanın uygun gördüğü nitelikte terapi sürecine dahil olmak
  • Egzersiz sürecinde kadına destek olmak
  • İletişim ve duygusal bağ açısından partnerler arasındaki ilişkinin gücünü açığa çıkarmak
  • Sosyal ortamda güven sağlamak
  • Anlayışlı ve motive edici yaklaşımlarda bulunmak

Bununla birlikte duygusal ve fiziksel şiddetten kaçınmak, partnerinden uzaklaşmamak gibi sorumlulukları da bulunmaktadır. Hem erkeğin hem de kadının bilmesi gereken en önemli nokta vajinismus probleminin çözümün çok kolay olduğudur. Oldukça konforlu ve kısa sürede tedavi olan kadınlar; cinsel ilişki yaşayabilmekte, jinekolojik muayene olabilmekte hatta bebek sahibi olabilmektedir.

Vajinismus Problemi Nasıl Tedavi Edilir?

Vajinismus probleminde tek bir tedavi yöntemi bulunmamakla birlikte kişiye göre özel yöntemler uygulanmaktadır. Vajinismus problemini yaşayan kadınların yaşı, cinsel ilişki geçmişi, sosyo-ekonomik durumu, jinekolojik alanda sağlığı ve vajinismus probleminin öyküsünün değerlendirilmesi; tedavi süreci için büyük önem taşımaktadır.

Günümüzde vajinismus problemi; istem dışı kasılan kasların kontrolünün sağlanmasının yanı sıra kadının cinselliğe karşı olan bakış açısını dönüştürme disiplinlerine dayanmaktadır. Bu noktada uygulanan egzersizler (özellikle Kegel egzersizi ve nefes egzersizi), psikoterapi ve hipnoterapi yöntemleri oldukça etkili olmaktadır.

Vajinismus tedavisinde başvurulacak olan doktorun uzmanlık alanını mutlaka sorgulanmalıdır. Aksi halde ciddi psikolojik problemler açığa çıkabilmekte ve tedavi sürecinden herhangi bir dönüş alınamamaktadır. Aynı zamanda rahat hissedilebilecek bir ortamda; güçlü bir iletişim kuracağınız uzman ile tedavi sürecine başlanmalıdır.

Tedavi sürecinde kadının kendine, doktoruna ve tedavi yöntemine güvenmesi oldukça önemlidir. Aynı zamanda sabretmek ve tedavi sürecinde yaşanacak adımları sabırla beklemek gerekmektedir. Doktorun önerdiği ev ödevleri eksiksiz bir şekilde uygulanmalı ve partner desteği reddedilmemelidir.

Gsm